5 rád pre zdravý sluch na celý život

Poškodenie sluchu je neviditeľným problémom, ktorý v posledných rokoch naberá obrovských rozmerov. Vedeli ste, že viac ako 466 milióna ľudí na celom svete trpí trvalým poškodením sluchu. Viac ako každý siedmy človek na svete má potom problémy so sluchom. Na vine je nedostatočná alebo nesprávna ochrana sluchu pred zvuky o sile viac ako 80 decibelov.

Poškozený sluch má každý sedmý člověk

Decibel (skrátene dB) je merná jednotka, ktorá udáva hlasitosť zvuku - čím hlasnejší je zvuk, tým viac má decibelov. Ľudské ucho je schopné počuť zvuky od 0 do 140 dB. Nula dB však neznamená úplné ticho, ale zvuky pod hranicou ľudského vnímania.

Čím viac decibelov, tým väčšie je riziko trvalého poškodenia sluchu. Ak vystavíme svoj sluch hlasitosti 140 dB a viac, pre naše uši to znamená takmer okamžité hluchote

 

Uši ničí akustický tlak

Pre ľudské ucho môžu byť škodlivé zvuky už od hlasitosti 80 dB. Sluchové bunky vnútri ucha sa preťaží a akustickým tlakom sa začnú ničiť.

Pre predstavu: zvuk zvončeka pri dverách je 80 dB, hluk na školskom dvore ľahko prekročí 80 dB a rušná krčma až 90 dB.

 

Pozor na koncerty aj hlučnou prácu

Či sa vaše uši v hluku poškodí, alebo nie, ovplyvňuje okrem hlasitosti tiež dĺžka vystavenia hluku.

Hranice "bezpečného" pobytu v hluku o intenzite 80 decibelov je 8 hodín denne. Každé ďalšie tri decibely však skracujú tento čas na polovicu. To znamená, že môžete počúvať "bezpečne" zvuk o hlasitosti 83 dB 4 hodiny denne, zvuk o hlasitosti 86 dB len 2 hodiny denne. 

S maximálnou výškou hluku 103 dB na koncertoch a diskotékach tak môžete utrpieť poškodenia sluchu behom 5 minút. Keďže hlučnosť koncertov nemôžeme ovplyvniť, odporúčame na koncertoch vždy nosiť špeciálne akustické štuple do uší.

 

TIP: Pripnite si na kľúče puzdro na štuple do uší a majte tak štuple do uší vždy po ruke. Nepríjemné hlasné situácia vás tak neprekvapí. Na koncertoch alebo vo výrobe potom využijete šnúrku na štuple do uší, vďaka ktorej môžete mať špunty neustále po ruke - a zároveň špunty len tak nestratíte.

 

 

5 rád pre zdravý sluch na celý život 

1. Vyhnite sa hlasitým zvukom. Niekedy stačí prejsť na druhý chodník

To sa samozrejme ľahšie povie, ako urobí. Nie vždy je možné hlasné prostredie predvídať, a tak nastávajú situácie, kedy sa vystavenie hlasitým zvukom jednoducho nevyhnete. 

Existuje ale mnoho situácií, ktoré môžete priamo ovplyvniť. Prechádzajúci vlak má okolo 90 dB, ale vy môžete na nástupišti čakať napríklad len o pár metrov ďalej od neho. Už to pomôže. Pri prechádzaní okolo veľké zbíjačky na ulici (95 dB) stačí prejsť na druhý chodník a zmierniť tak akustický tlak.

 

2. Doprajte si "tiché kúpele"

Obrie úlohu pri poškodení sluchu hrá to, ako dlho sa hlasitým zvukom vystavujeme. Ak pracujete v hlučnejším prostredí - v továrni či hlučné reštaurácii - doprajte svojim ušiam po príchode domov "tiché kúpele".

Namiesto hlasnej hudby alebo televízie varte, jedzte, čítajte a odpočívajte v tichu. A tiež zdržiavaním čo najviac v prírode. Dlhé intervaly ticha pomôžu ušiam sa po akusticky náročných chvíľach zregenerovať.

 

3. Používajte štuple do uší a chrániče sluchu

Štuple do uší (ušné zátky) spoľahlivo tlmí okolitý hluk až o polovicu - z 30 dB na 15 dB. Niektoré špunty z peny tlmí až o 39 dB. 

Značka štupľov Alpine vyrába tiež štuple do uší z termoplastu, ktoré sú antialergénne a znovu použiteľné. Podľa príležitosti si môžete vybrať napríklad PartyPlug, keď pravidelne chodíte na večierky alebo festivaly, MotoSafe pre jazdu na motorke. Pre deti tu sú multifunkčné Alpine Pluggies Kids, vhodné okrem koncertov aj do lietadla alebo na plávanie.

Chrániče sluchu naopak vyzerajú ako veľká slúchadlá. Chráni ucho zvonku tlmí zvuky o 15 až 30 decibelov. Slúchadlové chrániče sluchu sú vhodné pre malé deti alebo citlivých jedincov. Pre bábätká vyberte z veselých farieb Alpine Muffy Baby.

 

4. Jedzte antioxidanty a zdravé tuky

Môže to znieť zvláštne, ale aj strava má vplyv na náš sluch. Snažte sa do jedálnička zaradiť dostatok antioxidantov a nenasýtených tukov, ktoré zvukovodu poskytnú ochranu. Obzvlášť zdravé sú zelené potraviny ako brokolica, kel či špenát, zdravé tuky doplníte potrebné avokádom alebo hrstí orechov.

 

5. Otestujte si sluch!

Ak sa vám zdá, že zle počujete a v rozhovore s ľuďmi vám sem tam utečie slovíčko, je vždy na mieste urobiť si sluchový test. Najmä, ak sa často pohybujete v hlučnom prostredí, alebo ak často počujete pípanie, šum alebo iný zvuk v uchu. 

Tinitus (chronické pískanie či zvonenie v ušiach) je dlhodobým problémom, ktorý zasahuje aj psychické zdravie. 

Orientačne sa môžete skúsiť otestovať pomocou online testu sluchu. Počas niekoľkých minút vám napovie, či by ste mali uvažovať o návšteve lekára či ORL.